Ken je ze? Die echte filmfanaten die razend enthousiast kunnen vertellen en die alles wel gezien lijken te hebben? En die kritisch zijn? En zelf ook weten hoe je het beste een film kunt maken? Wij hebben er eentje gevonden in collega Daan Vree die vanaf dit jaar de colleges voor de innovatie-opdracht op zich neemt.
Een paar weken geleden begon het al veelbelovend. Daan liet ons tijdens zijn eerste college kennismaken met een jonge Steven Spielberg. Het succes is hem niet aan komen waaien. Zijn jeugd was moeilijk, hij werd gepest en zijn eerste film flopte. Maar hij zette door en zocht nieuwe verhalen voor zijn films in zichzelf. Zo fantaseerde hij vroeger veel over de ruimte en een denkbeeldig vriendje en voila… ET was geboren. Ook heeft hij Joodse roots en ook daar kwam weer een film uit voort: Schindler’s List. Eigenlijk zou zijn verhaal al een film op zich kunnen zijn.
Communiceren met beelden wordt steeds belangrijker en biedt veel mogelijkheden. Je kunt spelen met tijd: vertragen, versnellen, tijd weglaten. Je kunt spelen met emoties die je wilt oproepen (scenarioschrijvers bepalen zelfs in hun scenario wat jij als kijker moet voelen van minuut tot minuut) en als je een goede spanningsboog hebt, kunnen je toeschouwers niets dan blijven kijken…
Deze week pakt Daan de draad weer op. De productieplannen zijn ingeleverd. En nu het volgende traject: filmen! Maar hoe werkt dat in de praktijk? Daan neemt tal van aandachtspunten met ons door. Het belang van een duidelijk en creatief openingsshot bijvoorbeeld. Of de impact van shots (totaal, close-up, over the shoulder), perspectieven (vogel- of kikkerperspectief) en kadrering (wat breng je wel in beeld en wat niet). Zaken om rekening mee te houden. De bureaus kunnen aan de slag. Half december zal onze opdrachtgever Hotspot Hutspot kunnen zien tot welke resultaten dit heeft geleid.
Maar wil je al een idee hebben van wat je kan verwachten? Lees dan even de blog van Sea PR: High wave in the sea of video